
HVA Novolette 1952
30/7
Lille Max 4,5 år har alltid kommenterat varför farfar har crosshjälmen när jag kör moppe.
– Den ska du ju ha när du åker med crossen.
Kände mig tvingad att köpa ett vurpollon med Red Baron goggels, fick då följande kommentar från Max.
– Farfar du kommer att bli till allmänt åtlöje i den hjälmen.
– Det är det som är meningen Max.
HVA Novolette 1952
Vår service av HVA Novolette 1952 avklarad, jag har haft lite problem med Novoletten det verkade som om den fick för lite bränsle, lite just. med nålventilen fixade detta så nu går den som den ska, jag bytte samtidigt rem och kedja det visade sig att remmen var i kortaste laget så jag fick demontera kedjespännaren för att få till det hela.

Knappt 50 cc motor

Redig tuta !
HVA 430 1982
Jag har helrenoverat denna WR Husky 430, samtliga lager och bussningar är bytta och tank och ram är lackerad i Husqvarnas färger för denna modell. Tanken som hade en bula på ena sidan gick ej att få till, eftersom det skall vara polerade sidor så syntes dessvärre lagningen så lösning var att silverlackera sidorna. Original stötdämparna Cosso Corto satt monterade på cykel då jag köpte den vilket är original dämparna, det vanligaste var att man bytte ut dessa då man ansåg att dom inte riktigt höll måttet så jag har helt enkelt renoverat dämparna med en hel del egentillverkade delar då det är omöjligt att få tag I reservdelar . Tänk om !! Husqvarna fortsatt tillverkningen av dessa maskiner var hade vi varit I dag ? Rekommenderar för övrigt ett besök på Husqvarna museum. 6/6 Efter att använd HVA:an en hel del så börjar jag känna mig redo för veterancross, SMK Dala har satt upp en träningstid för veteraner varannan Fredag så nu finns inga ursäkter för att inte prova, det är ju så förbannat roligt att köra.
Före
Efter

Husqvarna 430 WR 1982
[foogallery id=”906″]
Nästa projekt
Jag letar efter en Triumph 70 talare att renovera, har även kollat in en BSA C 11.